Průzkum mezi řidiči: Při nákupu tradičních aut lidé volí ojetiny, elektromobily preferují spíše nové a předváděcí. Kromě vlastních úspor řidiči preferují financování auta úvěrem
16.9. 2024
Více než polovina českých řidičů, kteří zvažují nákup benzinového automobilu, by volila ojetý vůz. U dieselu by pak po ojetině sáhlo dokonce přes 60 % respondentů uvažujících o tomto pohonu. Nové před ojetými preferují jen řidiči v Karlovarském kraji. Průzkum Raiffeisen - Leasing ukázal, že Češi chtějí s auty jezdit co nejdéle. Při pořízení vozu řidiči kromě vlastních zdrojů volí často financování úvěrem.
Nové nebo ojeté? Dilema, ve kterém mají dle průzkumu společnosti Raiffeisen - Leasing čeští řidiči při pořizování vozu celkem jasno. Při nákupu auta totiž volba častěji padá na ojeté automobily. Například u tradičního vozu na benzinový pohon, který preferuje většina českých řidičů, si zhruba každý druhý vybírá právě ojetý automobil. Předváděcí vůz by v případě řidičů benzinu volila necelá pětina z nich. Podobně je tomu v případě aut s dieselovým pohonem, kde by přednost ojetému vozu před novým či předvádějícím dalo více než 60 % respondentů.
Jiná situace panuje u řidičů zvažujících koupi elektromobilu, kde v porovnání „nový/předváděcí vs. ojetý“ vítězí volba nového či předváděcího elektromobilu u tří čtvrtin z nich. „Nabídka ojetých elektromobilů je velmi omezená, proto nejsou výsledky našeho průzkumu překvapivé. Preference řidičů se může s rozšiřující se nabídkou autobazarů během příštích let změnit. Do bazarů se budou dostávat také firemní elektromobily, které si zvláště se stávající podporou ve formě dotací Národní rozvojové banky podnikatelé a firmy pořizují,” vysvětluje Jaroslav Kumbera, ředitel oddělení Autofinancování Raiffeisen - Leasing.
Ojetiny o něco častěji volí ženy než muži. V mezigeneračním srovnání pak ojetá auta nejčastěji vyhrávají u nejmladší generace řidičů ve věku 18–26 let. Také napříč regiony dominuje preference ojetých automobilů. Jediný region, kde lidé preferují nová auta před ojetými, je Karlovarský kraj.
Pořízení auta vnímáme jako dlouhodobou investici
Přestože čeští řidiči častěji volí auta ojetá, přistupují k pořízení vozu jako k investici a kalkulují i s poklesem hodnoty vozu v čase. Až 42 % respondentů v průzkumu uvedlo, že by si nově pořízený automobil rádo ponechalo od pěti do deseti let a poté se ho pokusilo prodat. Více než třetina řidičů si pak automobil pořizuje s cílem jezdit s ním do té doby, dokud bude sloužit. Toho se přitom častěji drží ženy než muži (41 % vs. 32 %). „Výsledky průzkumu ukazují, že řidiči vnímají pořízení automobilu jako dlouhodobou investici, a tak k nákupu také přistupují,“ komentuje data Jaroslav Kumbera a dodává: „U úvěru na auto aktuálně nabízíme možnost nastavit individuální délku splácení od jednoho do šesti let s tím, že roční úroková sazba začíná na 5,89 % p. a. a zůstává stejná po celou dobu trvání úvěru. Klienti tak mají jistotu stejných podmínek až na šest let dopředu.“
Nárůst preferencí úvěrového financování
Pokud jde o financování nákupu nového automobilu, mají Češi dlouhodobě jasno. V první řadě totiž sahají do vlastní kapsy. Největší část (téměř polovina) respondentů by nový vůz financovala výhradně z vlastních úspor. Druhou nejčastější variantou je financování úvěrem. Největší zájem o financování vozu úvěrem projevují lidé ve věkové kategorii 36–44 let. „Ve chvíli, kdy se lidé rozhodují, jaký úvěr pro nákup nového či ojetého vozu zvolit, je třeba zvážit všechny podmínky a další výhody financování – výši úrokové sazby, flexibilitu finančního produktu nebo například pojištění vozu,“ uzavírá Kumbera.
O průzkumu: Společnost Raiffeisen - Leasing, s.r.o, realizovala průzkum ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v červnu roku 2024. Celkem bylo dotazováno 840 řidičů napříč celou Českou republikou.
Nové nebo ojeté? Dilema, ve kterém mají dle průzkumu společnosti Raiffeisen - Leasing čeští řidiči při pořizování vozu celkem jasno. Při nákupu auta totiž volba častěji padá na ojeté automobily. Například u tradičního vozu na benzinový pohon, který preferuje většina českých řidičů, si zhruba každý druhý vybírá právě ojetý automobil. Předváděcí vůz by v případě řidičů benzinu volila necelá pětina z nich. Podobně je tomu v případě aut s dieselovým pohonem, kde by přednost ojetému vozu před novým či předvádějícím dalo více než 60 % respondentů.
Jiná situace panuje u řidičů zvažujících koupi elektromobilu, kde v porovnání „nový/předváděcí vs. ojetý“ vítězí volba nového či předváděcího elektromobilu u tří čtvrtin z nich. „Nabídka ojetých elektromobilů je velmi omezená, proto nejsou výsledky našeho průzkumu překvapivé. Preference řidičů se může s rozšiřující se nabídkou autobazarů během příštích let změnit. Do bazarů se budou dostávat také firemní elektromobily, které si zvláště se stávající podporou ve formě dotací Národní rozvojové banky podnikatelé a firmy pořizují,” vysvětluje Jaroslav Kumbera, ředitel oddělení Autofinancování Raiffeisen - Leasing.
Ojetiny o něco častěji volí ženy než muži. V mezigeneračním srovnání pak ojetá auta nejčastěji vyhrávají u nejmladší generace řidičů ve věku 18–26 let. Také napříč regiony dominuje preference ojetých automobilů. Jediný region, kde lidé preferují nová auta před ojetými, je Karlovarský kraj.
Pořízení auta vnímáme jako dlouhodobou investici
Přestože čeští řidiči častěji volí auta ojetá, přistupují k pořízení vozu jako k investici a kalkulují i s poklesem hodnoty vozu v čase. Až 42 % respondentů v průzkumu uvedlo, že by si nově pořízený automobil rádo ponechalo od pěti do deseti let a poté se ho pokusilo prodat. Více než třetina řidičů si pak automobil pořizuje s cílem jezdit s ním do té doby, dokud bude sloužit. Toho se přitom častěji drží ženy než muži (41 % vs. 32 %). „Výsledky průzkumu ukazují, že řidiči vnímají pořízení automobilu jako dlouhodobou investici, a tak k nákupu také přistupují,“ komentuje data Jaroslav Kumbera a dodává: „U úvěru na auto aktuálně nabízíme možnost nastavit individuální délku splácení od jednoho do šesti let s tím, že roční úroková sazba začíná na 5,89 % p. a. a zůstává stejná po celou dobu trvání úvěru. Klienti tak mají jistotu stejných podmínek až na šest let dopředu.“
Nárůst preferencí úvěrového financování
Pokud jde o financování nákupu nového automobilu, mají Češi dlouhodobě jasno. V první řadě totiž sahají do vlastní kapsy. Největší část (téměř polovina) respondentů by nový vůz financovala výhradně z vlastních úspor. Druhou nejčastější variantou je financování úvěrem. Největší zájem o financování vozu úvěrem projevují lidé ve věkové kategorii 36–44 let. „Ve chvíli, kdy se lidé rozhodují, jaký úvěr pro nákup nového či ojetého vozu zvolit, je třeba zvážit všechny podmínky a další výhody financování – výši úrokové sazby, flexibilitu finančního produktu nebo například pojištění vozu,“ uzavírá Kumbera.
O průzkumu: Společnost Raiffeisen - Leasing, s.r.o, realizovala průzkum ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v červnu roku 2024. Celkem bylo dotazováno 840 řidičů napříč celou Českou republikou.
Další zprávy
26.11. 2024
V centru Plzně vzniká nový bytový projekt s mimořádně nízkými provozními náklady
V západočeské metropoli vzniká ve spolupráci společnosti Raiffeisen - Leasing a investiční skupiny LIF GROUP nový bytový projekt, který nabídne 136 moderních bytů ve velikosti 1+KK po 4+KK. Bytový projekt Šumavská v prestižní lokalitě v centru Plzně splňuje požadavky na standardy energetické třídy A a slibuje tak kromě ohleduplnosti k...
Zobrazit zprávu
4.11. 2024
Dotace došly. Co od elektromobilů čeští řidiči chtějí?
Podle dat Svazu dovozců automobilů počet registrovaných elektromobilů do září meziročně narostl o 42,5 %. Zájem o elektromobily podpořily především dotace pro firmy a podnikatele v rámci programu Záruka Elektromobility, jehož „rozpočet“ byl však ke 14. 10. vyčerpán. Raiffeisen - Leasing přijala od doby spuštění výzvy Národní...
Zobrazit zprávu
13.8. 2024
NRB rozdělila firmám a podnikatelům přes 100 milionů korun na finančních příspěvcích: 700 žádostí podala jménem svých klientů i Raiffeisen - Leasing
Podle aktuálních informací rozdělila Národní rozvojová banka v rámci programu Záruka Elektromobility od začátku spuštění výzvy již více než 100 milionů Kč na finančních příspěvcích podporujících nákup elektromobilu. Z celkového objemu financí zbývá už jen přibližně polovina (cca 1 mld. Kč). NRB zaručila již přes 2 500 úvěrů, díky kterým...
Zobrazit zprávu
17.4. 2024
Raiffeisen - Leasing získal ocenění Tichá firma
Společnost Raiffeisen - Leasing byla pro svou dlouholetou podporu neziskové organizace Tichý svět – chráněná pracoviště odměněná oceněním Tichá firma. Neziskové organizaci propojující světy slyšících a neslyšících již řadu let pomáhá koupí výrobků, jejichž výtěžek se vrací zpět do chodu organizace.
Zobrazit zprávu